Ośrodek Leczenia, Terapii i Rehabilitacji Uzależnień w Łodzi
Stowarzyszenie MONAR Ośrodek Leczenia, Terapii i Rehabilitacji Uzależnień w Łodzi oraz Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi zapraszają na konferencję poświęconą społecznościowym formom pracy wychowawczej w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży.
czynny od poniedziałku do piątku w godz. 10:00-18:00
Jeżeli nie odbieramy telefonu, prosimy o wyrozumiałość – na pewno oddzwonimy.
Fundusze unijne wpierają młodych na rynku pracy Konferencja upowszechniająca innowacyjne rozwiązania z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Społecznościowe formy pracy wychowawczej w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży.
Prowadząca konferencję: Aleksandra Kubiak
9:00-10:00 – Rejestracja uczestników
10:00-10:10 – Piotr Adamiak – powitanie uczestników i krótka prezentacja projektu MDS
10:10-10:30 – Marcin Bugajski – członek Zarządu Województwa Łódzkiego – Perspektywa finansowa na lata 2014-2020
10:30-11:00 – Andrzej Kaczorowski – dyrektor WUP w Łodzi – Sytuacja osób młodych na rynku pracy. Podsumowanie wdrażania Priorytetu VI i VII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
11:00-11:05 – Aleksandra Kubiak – sprawy organizacyjne
11:05-11:25 – Jolanta Łazuga-Koczurowska – wykład wprowadzający – Społeczność korekcyjna jako alternatywne środowisko pracy
11:25-11:45 – Tomasz Kołodziejczyk – Socjoterapia – pomiędzy terapią a psychoedukacją
11:45-12:05 – Agnieszka Golczyńska-Grondas – Istota i skala zjawiska wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży
12:05-12:25 – Anna Gierałtowska – Do kogo może być adresowana społeczność korekcyjna w pracy środowiskowej z dziećmi i młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym
12:25-12:45 – Przerwa kawowa
12:45-13:05 – Marek Grondas – Społeczność korekcyjna w szkole na przykładzie VXIV LO w Łodzi
13:05-13:25 – Krzysztof Wilski – Społeczność korekcyjna na przykładzie pracy środowiskowej w ramach Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii „SOS” w Łodzi
13:25-13:45 – Tomasz Szelągowski – Społeczność bez społeczności – doświadczenia Zakładu Poprawczego w Białymstoku
13:45-14:05 – Karol Zieliński – Społeczność korekcyjna w pracy z dziećmi i młodzieżą w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Wildze
14:05-14:25 – Barbara Wichary – Praca z rodziną i służbami lokalnymi jako element wsparcia społecznościowych form pracy środowiskowej z dziećmi i młodzieżą na przykładzie Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom i Młodzieży Dom Aniołów Stróżów w Katowicach.
(równolegle do wyboru)
W czasie warsztatu zastanowimy się (także uczestnicząc w zaaranżowanych doświadczeniach):
Większość realizowanych programów w zakresie profilaktyki adresowanych jest do dzieci i młodzieży w okresie dorastania. Fakt ten nie dziwi, gdyż to właśnie osoby w wieku od 11 do 19 lat najczęściej inicjują i utrzymują swoje kontakty z substancjami psychoaktywnymi. Najczęściej też te osoby podlegają różnym oddziaływaniom profilaktycznym (czy to w szkole czy to w rodzinie), wychowawczym czy terapeutycznym. Zwykle pod presją rodziców czy opiekunów, rzadziej z własnej potrzeby. Skuteczność tych oddziaływań w odniesieniu do dzieci i młodzieży nie jest wysoka. Mimo wysiłków wkładanych w tworzenie programów profilaktycznych nie maleje znacząco liczba młodych osób sięgających po alkohol, narkotyki czy papierosy.
Można postawić kilka hipotez uzasadniających taki stan rzeczy.
Proponowany warsztat jest przyczynkiem do wspólnej weryfikacji tych hipotez.
W pracy metodą społeczności korekcyjnej istotną rolę pełni wychowawca. Jego zadaniem jest modelowanie zachowań, które w filozofii społeczności uważamy za ważne. W trakcie warsztatów spróbujemy zoptymalizować model wychowawcy w świetlicowej społeczności korekcyjnej.
Warsztat będzie polegał na wypracowaniu w grupie warsztatowej zasad tworzenia norm w społeczności korekcyjnej oraz doświadczeniu procesu ich tworzenia, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania oddziaływań korekcyjnych, stosowanych samorządnie przez grupę, jako narzędzi pracy wychowawczej.
Celem warsztatu jest przedstawienie zasad tworzenia i funkcjonowania zespołu realizującego MDS, z uwzględnieniem wieloletniego doświadczenia licznych zespołów pracujących w podobny sposób. Warsztat będzie poruszał też wątek superwizji jako koniecznego wsparcia merytorycznego realizatorów, dającego szansę na optymalizację ich pracy i ciągły rozwój.
Podczas warsztatu zostaną omówione różne sposoby funkcjonowania w relacji: dorosły – dziecko/nastolatek oraz ich znaczenie w pracy korekcyjnej, w oparciu o doświadczenia własne uczestników.
Omówione zostaną specyfika budowania relacji osobistej z wychowankiem, a także korzyści oraz pułapki wynikające z bycia w określony sposób w relacji pomagania.
Warsztat dotyczy tego w jakim stopniu (i czy w ogóle) powinniśmy wykorzystywać komunikację zapośredniczoną (online) do diagnozy i terapii. Zaczniemy od przyjrzenia się temu, czy nasze przekonania dotyczące młodych ludzi w świecie nowych technologii komunikacyjnych są adekwatne do rzeczywistości, a następnie przejdziemy do analizy tego w jakim sposób technologie mogą stać się sensownym narzędziem pracy wychowawczej, profilaktycznej i terapeutycznej.