Ośrodek Leczenia, Terapii i Rehabilitacji Uzależnień w Łodzi
Zintegrowany program metodyczny pracy wychowawczej z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym w wieku 15-20 lat w świetlicach środowiskowych.
Pod redakcją
Piotra Adamiaka i Jacka Pyżalskiego
czynny od poniedziałku do piątku w godz. 10:00-18:00
Jeżeli nie odbieramy telefonu, prosimy o wyrozumiałość – na pewno oddzwonimy.
PODRĘCZNIK METODYCZNY
Wydano w ramach Innowacyjnego projektu:
Model Działań Systemowych – MDS
współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Publikacja bezpłatna
© Copyright by Stowarzyszenie MONAR
Model Działań Systemowych (MDS) to projekt zakładający opracowanie, przetestowanie i wdrożenie kompleksowego systemu wsparcia młodzieży powyżej 15. roku życia, obejmującego swym zasięgiem również otoczenie młodego człowieka. Wdrażany w świetlicach i klubach środowiskowych, opiera się na kilku filarach:
Trzonem modelu jest program korekcyjny dla młodzieży skonstruowany według założeń metody społeczności korekcyjnej, która polega na pracy w niewielkiej grupie opierającej się na zasadach bezpieczeństwa i otwartej komunikacji, stanowczym przestrzeganiu ustalonych reguł, samorządności i grupowej odpowiedzialności za rozwój wszystkich uczestników, a także na partnerskich relacjach z dorosłymi.
Jest to inicjatywa, która integruje różne podmioty, takie jak pracownicy socjalni, kuratorzy, szkoły, w celu efektywnego pomagania młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym. Model ten wykracza poza mury świetlic środowiskowych, aktywizując środowisko życia wychowanków.
Jest to cenna próba zrozumienia złożoności trudności, z jakimi boryka się młodzież, oraz stworzenia systemu wsparcia, który wykorzystuje różnorodne źródła i formy pomocy.
Projekt ten jest wartościowy i może stanowić inspirację dla innych specjalistów, którzy również starają się pomóc młodzieży w trudnych sytuacjach życiowych.
Dynamika zmian społecznych, politycznych i gospodarczych ostatnich lat sprawia, że przed człowiekiem stają coraz większe i bardziej wyrafinowane oczekiwania, którym trudno jest sprostać.
Dotyczy to w szczególności ludzi młodych, którzy z jednej strony najboleśniej doświadczają niedoskonałości otaczającego ich świata, zaś z drugiej coraz bardziej mgliście widzą swoją przyszłość (zawód, praca, rodzina, mieszkanie itd.).
Stąd też wielu z nich w swojej niezaradności (a często wręcz bezradności) sięga po zachowania dysfunkcjonalne, wikła się w różnorodne patologie, a tym samym potęguje swoje trudności.
Paradoksalnie w zestawieniu z powyższym zdecydowanie wolniej rozwijają się instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy pomocy takiej młodzieży, a co więcej zbyt często mają one szereg ograniczeń (m. in. schematyzm działań, wycinkowe widzenie trudności czy bariery ekonomiczne - płatna pomoc).
Z tego też powodu szczególnie cenne są inicjatywy o charakterze systemowym, dostrzegające całą złożoność trudności nastolatka, angażujące w proces pomagania różnorodne osoby i instytucje, maksymalnie korzystający z dostępnych źródeł zróżnicowanego wsparcia.
Cechy te spełnia właśnie "Model Działań Systemowych - MDS", któremu poświęcona jest recenzowana praca.
Z tego też powodu niniejszy podręcznik metodyczny jest szansą na popularyzowanie takich działań i zachęcanie innych specjalistów do podobnych poszukiwań.
prof. dr hab. Zbigniew B. Gaś
Autorzy Modelu Działań Systemowych, który prezentowany jest w ocenianym podręczniku, słusznie zauważają, iż oferta pomocy dla młodzieży przekraczającej starszy wiek szkolny (wieku 15-20 lat) jest bardzo ograniczona.
Podzielam również pogląd, iż szansa na efektywność udzielanej pomocy instytucjonalnej wzrasta wraz z różnicowaniem się jej form, tzn. kiedy podejmowane działania wykraczają poza mury świetlicy i aktywizują środowisko życia wychowanków. (…)
Konkludując, model działań proponowanych dla pracowników świetlic środowiskowych, prezentowany w ocenianym podręczniku jest wartościowy i - dając wiarę Redaktorowi opracowania - możliwy do realizacji.
Wydanie podręcznika upowszechniającego ten model, podręcznika wykorzystywanego jako materiał szkoleniowy, jest jak najbardziej
zasadne.
dr hab. Danuta Urbaniak – Zając, prof. nadzw. UŁ