Ośrodek Leczenia, Terapii i Rehabilitacji Uzależnień w Łodzi
Blisko 150 osób wzięło udział w seminarium „Społeczność terapeutyczna jako metoda terapii osób uzależnionych”, zorganizowanym przez MONAR i Polską Federację Społeczności Terapeutycznych 22 listopada w Warszawie. Specjalnym gościem był prof. dr Eric Broekaert z Uniwersytetu w Gent (Belgia).
czynny od poniedziałku do piątku w godz. 10:00-18:00
Jeżeli nie odbieramy telefonu, prosimy o wyrozumiałość – na pewno oddzwonimy.
Spotkanie ekspertów zajmujących się tematyką uzależnień było okazją do porównania rozwoju metody społeczności terapeutycznej w Polsce i w innych krajach europejskich na przestrzeni kilku dziesięcioleci. Nie zabrakło też miejsca na dyskusję o perspektywach i wyzwaniach przed jakimi obecnie stają terapeuci pracujący tą metodą.
Prezentację na temat historii i współczesnego funkcjonowania społeczności terapeutycznych w naszym kraju przedstawił Piotr Adamiak z Zarządu Głównego MONARU.
Przypomniał trudne początki pierwszych ośrodków zakładanych na przełomie lat 70. i 80. XX w. (złe warunki lokalowe, duże obciążenie pracą kadry, nadrabiającej braki w wykształceniu ogromnym zaangażowaniem) i podkreślił ogromny skok jakościowy, jaki dokonał się w zakresie zróżnicowania i dostępności oferty terapeutycznej.
Wspomniał m.in. o daleko idącej indywidualizacji pracy z pacjentem, łączeniu w ośrodkach metody ST z innymi formami pomocy (terapia indywidualna, grupowa, psychoedukacja, warsztaty umiejętności, terapia rodzin) i wzroście kwalifikacji kadry (ponad 900 osób posiada certyfikaty Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii, rośnie liczba osób pracujących w ośrodkach, legitymujących się wykształceniem kierunkowym, takim jak psychologia czy pedagogika).
Wśród wyzwań stojących przed społecznościami terapeutycznymi wymienił m.in. integrację środowiska pracowników ST w celu lobbowania na rzecz rozwoju tej metody jako skutecznej i opłacalnej społecznie.
(równolegle do wyboru)
W czasie warsztatu zastanowimy się (także uczestnicząc w zaaranżowanych doświadczeniach):
Większość realizowanych programów w zakresie profilaktyki adresowanych jest do dzieci i młodzieży w okresie dorastania. Fakt ten nie dziwi, gdyż to właśnie osoby w wieku od 11 do 19 lat najczęściej inicjują i utrzymują swoje kontakty z substancjami psychoaktywnymi. Najczęściej też te osoby podlegają różnym oddziaływaniom profilaktycznym (czy to w szkole czy to w rodzinie), wychowawczym czy terapeutycznym. Zwykle pod presją rodziców czy opiekunów, rzadziej z własnej potrzeby. Skuteczność tych oddziaływań w odniesieniu do dzieci i młodzieży nie jest wysoka. Mimo wysiłków wkładanych w tworzenie programów profilaktycznych nie maleje znacząco liczba młodych osób sięgających po alkohol, narkotyki czy papierosy.
Można postawić kilka hipotez uzasadniających taki stan rzeczy.
Proponowany warsztat jest przyczynkiem do wspólnej weryfikacji tych hipotez.
W pracy metodą społeczności korekcyjnej istotną rolę pełni wychowawca. Jego zadaniem jest modelowanie zachowań, które w filozofii społeczności uważamy za ważne. W trakcie warsztatów spróbujemy zoptymalizować model wychowawcy w świetlicowej społeczności korekcyjnej.
Warsztat będzie polegał na wypracowaniu w grupie warsztatowej zasad tworzenia norm w społeczności korekcyjnej oraz doświadczeniu procesu ich tworzenia, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania oddziaływań korekcyjnych, stosowanych samorządnie przez grupę, jako narzędzi pracy wychowawczej.
Celem warsztatu jest przedstawienie zasad tworzenia i funkcjonowania zespołu realizującego MDS, z uwzględnieniem wieloletniego doświadczenia licznych zespołów pracujących w podobny sposób. Warsztat będzie poruszał też wątek superwizji jako koniecznego wsparcia merytorycznego realizatorów, dającego szansę na optymalizację ich pracy i ciągły rozwój.
Podczas warsztatu zostaną omówione różne sposoby funkcjonowania w relacji: dorosły – dziecko/nastolatek oraz ich znaczenie w pracy korekcyjnej, w oparciu o doświadczenia własne uczestników.
Omówione zostaną specyfika budowania relacji osobistej z wychowankiem, a także korzyści oraz pułapki wynikające z bycia w określony sposób w relacji pomagania.
Warsztat dotyczy tego w jakim stopniu (i czy w ogóle) powinniśmy wykorzystywać komunikację zapośredniczoną (online) do diagnozy i terapii. Zaczniemy od przyjrzenia się temu, czy nasze przekonania dotyczące młodych ludzi w świecie nowych technologii komunikacyjnych są adekwatne do rzeczywistości, a następnie przejdziemy do analizy tego w jakim sposób technologie mogą stać się sensownym narzędziem pracy wychowawczej, profilaktycznej i terapeutycznej.